חיבורים יסודיים

       

חוקרים, מגלים ויוצרים בטבע
חיבורים לשכבות א' – ו'


חיבורים יסודיים כיתה א

חוקרים את הטבע מגלים את האדם
הילדים במרכז: הם אלה שחוקרים את הטבע שסביבם, מחפשים ממצאים, מסיקים מסקנות, ומגלים את יחסי הגומלין בין האדם לטבע.
תחנות הפעלה מסקרנות ו"משחקיות" משולבות בטיולים מהנים בטבע.

חיבור לתכנית הלימודים:
· עולם טבעי לעומת עולם מעשה ידי אדם 
· יחסי הגומלין בין האדם לטבע 

מתודת הפעילות:
· פעילות תגלית וחקר של התלמידים
· פעילויות יצירתיות והפעלת הדמיון
· פעילות קבוצתית מגבשת

טיולים לבחירה:
· מגלים את מבצר אנטיפטרוס: מתל אפק למקורות הירקון
· השוויצרים הקטנים מגלים את החי-בר
· חוקרי החוף של שמורת פולג

 

חיבורים יסודיים כיתה ב
יוצאים לסביבה הטבעית
דיונת חול, רקפות או יער: בכל אחד מהמסלולים נעבור בתחנות הפעלה
וניתן לילדים לחקור בסקרנות את הסביבה הטבעית, לשחק, לגלות את
היחסים שבין החי והצומח לסביבתם הטבעית.

 

חיבור לתכנית הלימודים:
· תחום דעת מדע וטכנולוגיה - יחסי גומלין בין יצורים ובינם לבין סביבתם
· מעורבות האדם במרכיבי הסביבה והשלכותיה.

 

מתודת הפעילות:
· למידה תוך כדי משחק קבוצתי
· העברת ידע באמצעות סיפור מרתק
· פעילות תגלית וחקר של התלמידים

 

טיולים לבחירה:
· יום חול: הדיונה הגדולה באשדוד ושביל הבוסתן
· חוקרי הנחלים: נחל השופט וגבעת הרקפות
· סיירי הפארק: השבילים הנסתרים של פארק קנדה

 

חיבורים יסודיים כיתה ג
מורשת ותרבות, בטבע
פעילות חדשנית המשלבת מורשת ותרבות עם מדעי החיים: הילדים חווים את החקלאות העברית על ההר, בתי הבד במערות השפלה, וחיי האדם הקדמון בכרמל.

חיבור לתכנית הלימודים:
· תחום דעת מורשת ותרבות – לימוד מדרשים בתרבות ישראל
· תחום מדעי החיים – תפקודן של מערכות אקולוגיות ומגוון ביולוגי
· חומרים שונים ושימוש האדם בהם בהתאם לתכונותיהם ולצרכיו.

מתודת הפעילות:
· חידות וחידונים להעברת ידע
· התבוננות בטבע באמצעות פעילות יצירה
· פעילות קבוצתית מגבשת

טיולים לבחירה:
· החקלאים על ההר: הסטף ושביל ישראל
· הארכיאולוגים הצעירים: מערות בית גוברין ותל מרשה
· חוקרי האדם הקדמון: נחל מערות וחוף הבונים

 


חיבורים יסודיים כיתה ד
טבע המולדת
פעילות ייחודית המשלבת טבע ומולדת: איך השפיע הטבע על תחילת ההתיישבות היהודית בארץ ישראל, איך נעזרו העולים הראשונים במשאבי הטבע שמצאו בארץ.

חיבור לתכנית הלימודים:
· מערכות בכדור הארץ – הידרוספרה (חשיבות המים לאדם לצומח ולחי).
· הכרת סיפורי ראשונים כחלק בבניית הסיפור האישי והסיפור הקולקטיבי וכחלק מבניית הזהות האישית והחברתית.

מתודת הפעילות:
· המחשת תופעות טבע באמצעים ביתיים
· משימות קבוצתיות מגבשות
· העברת ידע באמצעות משחק

טיולים לבחירה:
· מפענחים את סוד הברון: רמת הנדיב וזיכרון יעקב
· מסתרי פלמחים: משפך שורק לחוף פלמחים

 


חיבורים יסודיים כיתה ה
קשרים והקשרים: טבע ואנרגיה, עם וארצו.
פעילות ייחודית באמצעותה התלמידים מגלים קשרים והקשרים פיזיים ונפשיים: בין טבע
לאנרגיה, בין אטמוספרה לביוספרה, ובין עם ישראל לארץ ישראל.

חיבור לתכנית הלימודים:
· בתחום דעת מדע וטכנולוגיה – אנרגיה ירוקה, התאמת צמחים לסביבה.
· יחסי הגומלין בין הגאוספרה, האטמוספרה, ההידרוספרה והביוספרה
· בתחום מורשת: הזיקה הממשית והנפשית שבין העם לארצו

מתודת הפעילות:
· פעילות תגלית וחקר של התלמידים
· פעילויות יצירתיות והפעלת הדמיון
· פעילות קבוצתית מגבשת

טיולים לבחירה:
· גדעון, אחאב, וטורבינות הרוח: מהר ברקן לתל יזרעאל
· עולים לרגל: ירושלים והר הרצל
· רואים רחוק: מצפה משואה וחירבת מדרס

 

חיבורים יסודיים כיתה ו
מעגל החיים בטבע
הילדים מגלים שהטבע הוא מקור לחיים אבל גם למוות, חוקרים את הקשר בין תרבויות קדומות לטבע, ולומדים על קונפליקטים בגלל משאבי הטבע: בין צרכי בעלי החיים לצרכי האדם, ובין מדינות ועמים.

חיבור לתכנית הלימודים:
· מערכות אקולוגיות, צרכים לקיום יצורים חיים, איכות סביבה.
· בתחום דעת היסטוריה – העולם היווני-רומי והיהודים

מתודת הפעילות:
· פעילות תגלית וחקר של התלמידים
· פעילויות יצירתיות והפעלת הדמיון
· פעילות קבוצתית מגבשת

טיולים לבחירה:
· בין שמים לארץ: שוויצריה הקטנה והגשרים התלויים בנשר
· שתי אצבעות מחיפה: רכס אצבע ואנדרטת אסון הכרמל
· מלחמת מים: בניאס, החולה ואנדרטת אסון המסוקים

 

.